Psykologi påvirker oss mennesker hver dag uten at vi alltid er klar over det. De store aspektene ved psykologi er intrikate og involverer en stor mengde studier. Det er imidlertid mulig for de som ikke er psykologistudenter å også få hjelp til å oppnå et lykkeligere og mer produktivt liv, ved å høste fra noe av kunnskapen innen dette feltet. Det er på tide å finne ut hvordan du kan få psykologi til å fungere for deg.

Psykologi for helse

Helsepsykologi er et felt som tilbyr en rekke strategier som kan bidra til å forbedre din generelle helse. Noen av de enkleste og viktigste ti tipsene inkluderer:

  • Øvelse og eksponering har en fantastisk effekt på å bekjempe depresjon og angst.
  • Usunn oppførsel og avhengigheter er ofte et resultat av et psykologisk problem. Det kan av og til være umulig å bli kvitt avhengigheten før man har kommet til bunns i det underliggende problemet.
  • Tilbring mer tid i sollys.

Psykologi for beslutningstaking

Ved å forstå den psykologiske prosessen bak beslutningstaking, kan du lære å gjøre klokere beslutninger ettersom beslutninger innebærer betydelig mental handling:

  • Vekt alltid fordeler og ulemper mot hverandre ved en beslutning .
  • Se på situasjonen fra alle mulige synspunkter.
  • Bruk “Six Thinking Hats” tilnærming når du tar beslutninger.

Psykologi for motivasjon

For økt motivasjon i hverdagen, kan også psykologi være til hjelp. Noen tips inkluderer:

  • Fortsett å legge til nye elementer til målet ditt for å holde deg selv interessert og motivert.
  • Belønn deg selv og feir selv de minste prestasjonene.
  • Vær veldig spesifikke når du skisserer dine planer og mål. På den måten er de enklere å oppnå.
  • Endre måten du tenker, og ikke vær redd for å prøve nye ting.
  • Gjør ting fordi du vil og kan, og ikke fordi du må. Forsøk å justere tankesettet mot dette perspektivet i alt som er vanskelig å motivere seg for.